Sluiten

Autorijden

Een huurauto betekent ultieme vrijheid wat betreft vervoer. Je bent niet afhankelijk van busroutes, vertrektijden of de beschikbaarheid van taxi’s. Je kunt gaan en staan waar je wilt. Het enige probleem dat je kunt ondervinden is dat je niet zomaar overal een parkeerplek kunt vinden. Bij hotels is parkeerplek meestal voorbehouden aan de gasten van het betreffende hotel en bij de ingangen van de openbare stranden is het aantal parkeerplaatsen meestal vrij beperkt of zelfs helemaal niet aanwezig. Bij de meeste toeristische attracties en archeologische vindplaatsen is er meer dan voldoende parkeerplek. Slechts op de drukste dagen zou je mogelijk een probleem kunnen ondervinden om een parkeerplaatsje te vinden.

Auto huren

auto huren

Als je een auto wilt huren dan zul je ontdekken dat er veel prijsverschillen kunnen zitten tussen de diverse aanbieders. Het kan ook veel uitmaken hoe je bij een verhuurder terechtkomt. Zo kan reserveren via een Nederlands tussenpersoon goedkoper zijn dan rechtstreeks bij de verhuurder. Dat doe je bijvoorbeeld via Sunny Cars of Easyterra.nl. Kijk ook goed of er een all-risk verzekering inbegrepen is en hoe het zit met het eigen risico. Een volledige verzekering zonder eigen risico is best prijzig.

De meeste internationale verhuurbedrijven zoals Hertz, Budget en Avis hebben zowel kantoren op het vliegveld als in de hotelzone. Een populair uitgiftepunt van huurauto’s is winkelcentrum La Isla, waar de autoverhuurders samen in één kantoor zitten.

Verkeersregels

In Mexico rijd je net als in Nederland rechts op de weg. Op meerbaanswegen moet je er echter niet van staan te kijken als men hoofdzakelijk links blijft rijden en als er rechts ingehaald wordt. Dit is te vergelijken met in de Verenigde Staten. Officieel mag je in Mexico zowel links als rechts inhalen. De verkeersregels en borden komen verder veelal overeen met wat je internationaal gewend bent. Men werkt in Mexico net als bij ons met kilometers en kilometers per uur, dus niet met mijlen.

Je moet vooral opletten met parkeren. Zo mag je alleen in een straat met eenrichtingsverkeer ook aan de linkerkant parkeren. Anders mag je alleen maar rechts parkeren. Het is ook verboden om verder dan 30 centimeter van de stoeprand te parkeren, op een brug, in een tunnel of binnen honderd meter van een overzichtelijke bocht.

Op het eiland Cancún oftewel de hotelzone gelden maximumsnelheden van 70 en 40 kilometer per uur. Dit wordt door middel van borden aangegeven. Het is aan te raden je aan deze snelheden te halen. De politie is veelvuldig aanwezig en zal niet aarzelen je aan de kant te zetten als je de maximumsnelheid duidelijk overtreden hebt. Op de weg van Cancún naar Playa del Carmen mag je op de meeste stukken 80, 90 of 100 kilometer per uur. Op de tolweg richting Chichén Itzá kun je grotendeels 110 kilometer per uur rijden.

Verkeer

weg

Als je je in het verkeer in Cancún en elders op Yucatan gaat begeven dan moet je er wel op ingesteld zijn dat Mexicanen niet de beste automobilisten ter wereld zijn en dat de wegen niet altijd even goed en/of duidelijk zijn. Op veel plekken is het onduidelijk hoe de rijbanen lopen en is het vaak een kwestie van met de stroom meegaan.

Autorijden in Mexico vereist een defensieve rijstijl met veel anticiperen en om je heen kijken. Ga altijd van het onverwachte uit: automobilisten voor je kunnen zomaar ineens stoppen om af te slaan of om iemand uit te laten stappen; vanaf de rechterkant kunnen auto’s vrij onverwachts de weg opkomen waarbij ze er van uit gaan dat de mensen op die baan naar links gaan of afremmen.

Topes

Een berucht fenomeen in Mexico zijn ‘topes’. Dit zijn verkeersdrempels die in allerlei vormen en maten voor kunnen komen. Niet alleen in de bebouwde kom, maar ook op belangrijke doorgaande wegen buiten de bebouwde kom zul je in aanraking komen met topes. Vaak zijn ze door middel van borden aangegeven, maar soms ook niet. Overdag zul je ze dan vaak nog net op tijd zien. In het donker kun je soms onaangenaam verrast worden door een verkeersdrempel. Het helpt om het andere verkeer in de gaten te houden. Als je ze zonder een ogenschijnlijke reden af ziet remmen voor je, dan is er waarschijnlijk sprake van topes.

Wegen en wegwijzers

De meeste wegen zijn wat betreft asfaltering prima in orde. Met name in en rondom Cancún zul je vrijwel gen slechte wegen tegenkomen. Wel zijn de aanduidingen op de wegen niet altijd even goed zichtbaar. Rijbanen kunnen daardoor onduidelijk zijn en bij stoplichten ontbreekt vaak een duidelijk zichtbare stopstreep. Houd dan goed het andere verkeer in de gaten. Indien jij degene bent die als eerste voor een stoplicht moet stoppen dan zul je moeten proberen een goede inschatting te maken van waar de stopstreep zich zou moeten bevinden.

Wegwijzers naar de grote steden en sommige belangrijke bezienswaardigheden en attracties vind je op belangrijke doorgaande wegen. Als je door Cancún Stad rijdt dan kan het weleens zoeken zijn. Ook moet je er rekening meer houden dat in Cancún bijvoorbeeld Chichén Itzá niet aangegeven staat, maar dat je weet dat je Merida aan moet houden. Voor de parken Xcaret, Xel-Ha en Xplor moet je Playa del Carmen aanhouden.

Benzine

Benzine

De brandstofprijzen zijn in Mexico laag. Dat komt mede omdat Mexico een oliewinnend land is. Benzine en diesel worden veel minder zwaar belast dan bijvoorbeeld in Nederland. De brandstofprijzen liggen in Mexico meer dan vijftig procent onder de Nederlandse prijzen. In de hotelzone van Cancún vind je maar één benzinestation. Dit is bij Km 15 ter hoogte van het Marriott Hotel en de kleine McDonalds (er zit een grotere in het centrum van de hotelzone). Het Pemtex benzinestation is 24 uur per dag open.